Het hoofddoekendebat laait opnieuw op nadat een rechtbank oordeelde dat elf Limburgse meisjes met hun hoofddoek naar school mogen. Als voormalig topvrouw van het Katholiek onderwijs pleitte Mieke Van Hecke in Terzake voor het recht om een hoofddoek te dragen op school. Daarbij ging ze in debat met Darya Safai (N-VA).

Volgens Mieke Van Hecke zijn niet alleen moslims slachtoffer van het hoofddoekendebat. "Door een verbod op hoofddeksels worden niet alleen moslims getroffen", aldus Van Hecke. "In Sint-Truiden waren er nooit problemen doen de Sikh-jongens met een tulband naar school kwamen, door het verbod hebben zij geen toegang meer tot onze school."

Voor Safai is de hoofddoek wel degelijk een symbool van onderdrukking. . "Het is geen vrije keuze. Als ik meisjes van zes jaar zie met een hoofddoek, dan vraag ik mij echt af hoe ze dat zelf hebben kunnen beslissen? Het wordt je opgelegd en je leeft ermee leven.”

Van Hecke vindt dat er ook meisjes onderdrukt worden als ze de hoofddoek niet mogen dragen. "Een godsdienst verplicht de hoofddoek, een samenleving verbiedt het. Dat is hetzelfde principe."

"Ouders hebben het fundamenteel recht om keuzes te maken voor hun kinderen", besluit Van Hecke.