Nieuwe leden beklimmen Sint-Baafskathedraal

donderdag, 29 juni, 2017
Nieuwe leden beklimmen Sint-Baafskathedraal

De Sint-Baafskathedraal is een monument en een toeristische trekpleister in Gent. Jaarlijks komen er bijna een miljoen bezoekers over de vloer. Op donderdag 29 juni nam kanunnik Ludo Collin, op uitnodiging van lijsttrekker Mieke Van Hecke, onze nieuwe leden op sleeptouw voor een exclusief bezoek achter de schermen.

De Kathedraal herbergt een immense kunst- en kerkschat waaronder het veelbesproken Lam Gods van Van Eyck. Tijdens de rondleiding praatte Ludo Collin honderduit over de geschiedenis en de vele geheimen van de kathedraal. Wist je dat bij de zaligverklaring van priester Poppe een kistje weke deeltjes werd opgegraven als relikwie? En heb je er al op gelet dat Adam en Eva bij de ingang niet naakt zijn, maar kleren aanhebben?

Naast een geanimeerde rondleiding trotseerden de sportievelingen onder ons ook de 450 trappen naar het hoogste punt van de kathedraal. Op het dak genoten wij van een prachtig uitzicht over onze stad.

Met de steun van Toerisme Vlaanderen en de provincie Oost-Vlaanderen wil de kerkfabriek de kathedraal toeristisch verder uitbouwen. In 2020 zou de eerste fase afgerond zijn. Zo komt er een lift tussen de verschillende verdiepingen en kan je aan de hand van een speciale bril de kathedraal bezoeken.

Na de rondleiding bliezen wij nog even uit op het terras van De Abt waar wij gezellig bijpraatten in aanwezigheid van onze lijsttrekker Mieke Van Hecke en fractievoorzitter Veli YĆ¼ksel.

Wil je graag zelf de toren beklimmen? Dat kan! Tijdens de Gentse Feesten is de toren van de kathedraal ook open voor het grote publiek. Zeker een aanrader!