Stijn De Roo, fractieleider voor CD&V in de gemeenteraad, was enigszins verontrust bij het zien van de politiecijfers op vlak van alcohol in het verkeer. De inbreuken stegen immers van 1210 in 2017 naar 1375 in 2018. Stijn informeerde daarom naar het gebruik van de alcoholtesters in de parking van de Vrijdagsmarkt, en naar bijkomende initiatieven om alcohol in het verkeer te voorkomen.

De burgemeester antwoordde dat de testers in de parkings (er zijn bijkomende testers geplaatst in parkings Reep, Sint-Michiels, Sint-Pietersplein, Ramen en Savaanstraat) tussen de 500 en 1200 keer per jaar gebruikt worden, afhankelijk per locatie.

Daarnaast werden nog 7 extra alcoholtesters geleverd. Deze werden opgehangen in uitgaansbuurten. En binnenkort komen er nog 3 testers, wat het totaal op 16 brengt, geschonken door het fonds Emilie Leus.

De Stad Gent gaat verder inzetten op veilig en gezond uitgaan, met een preventieproject dat Quality Nights / en Quality Bars noemt. Uitbaters en eigenaars van clubs en cafés zullen zich engageren om maatregelen te nemen met het oog op het voorkomen van alcohol- en drugproblemen.

“Preventie is goed, maar ook bijkomende controle en handhaving door de Politie wordt voorzien”, meldt onze fractievoorzitter. “Met al deze acties beogen we een veiliger verkeer in onze stad”.

• Verkeer & verkeersveiligheid