Gent is een mooie stad met tal van kleine steegjes waar vaak verrassende gebouwen of plekken verborgen liggen. Eén hiervan is vzw DeStap gelegen in het Klein Raamhof, die zijn intrek heeft in een typisch schoolgebouw uit 1901 en die ook dienst doet als museum. In dit gebouw is ‘de School van toen’ ook gevestigd, een permanente tentoonstelling over hoe onderwijs en opvoeding meer dan 100 jaar geleden beleefd werd! Onderwijs is tevens ook de reden waarom we vandaag op bezoek komen bij deze organisatie van Stad Gent. Els Van Hyfte introduceert ons in de wereld van de studiemogelijkheden in Gent.

De Stap is geen vzw, maar een partnerschap, ze is ontstaan in 2003, als een toenmalige project van Minister van onderwijs Marleen Vanderpoorten (Open VLD) en waar in hetzelfde jaar het CLB decreet geschreven werd. In een tijd van sterke verzuilde onderwijsnetten, was ze een voorstander van een netoverstijgende informatiedienst waar iedereen terecht kon met vragen over onderwijs. Dit concept is nog steeds actueel zodat iemand die een vraag heeft over onderwijs, en dat kan gaan over kleuter-, basis- of hoger onderwijs, maar ook methodescholen en volwassenenonderwijs. Mensen die door omstandigheden ontmoedigd zijn of het eventjes niet meer weten kunnen naar de Stap komen om informatie en/of op maat begeleiding te krijgen. En dit los van CLB’s en los van dossiers op een laagdrempelige manier met jouw vragen terecht kan komen en geholpen wordt. Want zoals Els het mooi verwoord "Iedereen waar hij ook woont heeft het recht om een vraag te stellen, en een goed antwoord hierop te krijgen".

• Onderwijs