Michel Hofman ontving ons vandaag bij Poverello, één vd 15 Poverello’s in België. Deze organisatie werkt uitsluitend met vrijwilligers, en hun doelstelling is om zich in te zetten voor mensen die minder bedeelt zijn in Gent. Deze organisatie biedt gemiddeld tussen de 80 en 100 maaltijden per dag aan, wat ook hun maximum is. Dit door de 70 vrijwilligers die dagelijkse met teams van 12 man aangevuld door jonge stagiaires (studenten Artevelde school en Odisee Gent) die dan sociale stage komen verrichten.

De cliënten bestaan hoofdzakelijk Gentse kansarmen voornamelijk komende vanuit Rabot en Nieuw Gent, aangevuld met kansarmen met migratie achtergrond. Een tijd geleden hebben ze een stop moeten invoeren omwille de sluiting van Huize Triest die spanningen veroorzaakten tussen de diverse hulp behoevenden alsook de vrijwilligers die de toevloed niet konden verwerken. Dit heeft geleid tot de huidige beslissing waarbij voortaan uitsluitend kansarmen vanaf 50 jaar toegelaten worden bij Poverello!

Men plant de komende jaren om het gebouw te verbouwen en er een 12 tal nachtopvang te voorzien in het nieuw gebouw, dit vooral met 50+ mannen als doelgroep! Los waar er in Gent, er een duidelijke specifieke tekort aan nachtopvang voor vrouwen bestaat! De benedenverdieping blijft dan ook voorzien voor keuken en dagopvang. Voorlopig blijft het project nog vast steken bij stedenbouwkunde omwille van het waardevolle karakter van het gebouw!

De warme gesprekken met de vrijwilligers in de organisatie bevestigd alleen maar de grote inzet van al deze mensen en betrokkenheid bij het lot van onze kansarmen in de stad. Ze zijn een inspirerende bron voor onze jeugd en toeverlaten voor diegene die het niet breed hebben. Een warme stad is ook dit en het maakt telkens onze bezoeken alleen maar rijker.