Als schepen van Burgerzaken en Ambtenaar van Burgerlijke Stand volgt onze schepen Mieke Van Hecke samen met haar diensten de digitalisering van de Burgerlijke Stand van heel nabij op. De digitale burgerlijke stand gaat op 31 maart 2019 van kracht, maar werd de afgelopen maanden al stevig voorbereid.
Op vraag van raadslid Stijn De Roo liet Mieke tijdens de afgelopen gemeenteraad weten dat er de afgelopen maanden maar liefst 1 miljoen akten werden gedigitaliseerd, schitterend werk van onze diensten en een gigantische evolutie voor de burgerlijke stand. Voor de burger die zich in de toekomst aan het loket Burgerzaken zal aanbieden, betekent dit vooral een vlottere dienstverlening.
Voor wie na 31 maart in het huwelijksbootje treedt, is de verandering nog net iets tastbaarder. Gezien alle akten digitaal zullen worden opgemaakt en enkel digitaal zullen moeten worden ondertekend door de Ambtenaar van Burgerlijke Stand, Mieke in dit geval, betekent dit dat bij de voltrekking van een huwelijk geen papieren meer moeten worden gebruikt. Het huwelijksboekje verliest zo zijn juridische waarde, maar we willen de ceremonie toch in haar eer bewaren.
We denken er daarom aan om in het huwelijksboekje het koppel en eventueel de getuigen een handtekening te laten plaatsen. Zo behoudt het koppel een mooie tastbare herinnering aan hun speciale dag. Over het vernieuwde trouwboekje vernemen jullie binnenkort meer.

• Burgerzaken