Een recente beslissing van minister Homans in het dossier van de ontslagen directeur van Sogent zorgt voor veel onduidelijkheid over het statuut van de man in kwestie en de toekomst van het stadsontwikkelingsbedrijf in het algemeen. Niemand lijkt met zekerheid te kunnen zeggen of het ontslag nu wel of niet gehandhaafd wordt. CD&V-fractievoorzitter Veli Yüksel drong in de gemeenteraad van april aan op transparantie en snelle duidelijkheid, in het belang van Sogent en de Gentenaars.

Begin mei 2017 bracht de toenmalige algemeen directeur van stadsontwikkelingsbedrijf Sogent het stadsbestuur op de hoogte van onregelmatigheden bij de aanbesteding van drie ontwikkelingsprojecten: het stadsgebouw aan de Oude Dokken, het S-Gebouw aan het Sint-Pietersstation en de Wasserij in Sint-Amandsberg. Daarbij wees hij met een beschuldigende vinger naar zijn collega bevoegd voor projecten. Een advocaat die de kwestie onderzocht, raadde aan om de zaak over te maken aan het parket.

Bevoegd schepen Sven Taeldeman (sp.a), voorzitter van de raad van bestuur van Sogent, liet echter een andere advocaat de kwestie bekijken, en die concludeerde dat er geen strafbare feiten waren gepleegd. Taeldeman ging ook over tot het ontslag van de beide directeurs; een beslissing die werd bekrachtigd door de raad van bestuur.

De algemeen directeur diende tegen zijn ontslag echter klacht in bij Vlaams minister Homans. Die oordeelde recent dat de besluiten van SoGent die leidden tot het ontslag nietig worden verklaard, omdat niet voldaan is aan de wettelijk voorgeschreven hoorplicht, waarbij de directeur het recht had moeten krijgen om zich te verdedigen.

Wat die beslissing van de minister concreet teweegbrengt, blijft echter onduidelijk. Kan de algemeen directeur gewoon terugkomen? Niemand die het met zekerheid kan zeggen. Advocaten blijken op basis van dezelfde stukken tot verschillende conclusies te komen. Ondertussen blijft de onduidelijkheid voor het stadsontwikkelingsbedrijf en zijn medewerkers aanslepen.

CD&V-fractievoorzitter Veli Yüksel drong in de gemeenteraadszitting van april aan op duidelijkheid.

De vraag is hoe het nu verder moet. Dit moet heel snel worden uitgeklaard, in het belang van het bedrijf, de werknemers van sogent en de Gentenaars. Deze juridische onduidelijkheid maakt van Sogent een stuurloos schip.

De schepen kon in zijn antwoord echter vooralsnog niet meer duidelijkheid brengen. Wordt dus vervolgd.