In de gemeenteraad van juni staan traditiegetrouw de jaarrekening en de budgetwijziging op de agenda. CD&V-fractievoorzitter Veli Yüksel nam alle documenten kritisch onder de loep. “Achter de hoeraberichten van de meerderheid schuilt een minder rooskleurige realiteit van toenemende schulden, achterophinkende investeringen en niet-gehaalde ambities. Bovendien zijn er goeie redenen om aan te nemen dat het de komende jaren nog moeilijker wordt”, zo luidde de conclusie van zijn tussenkomst.

De meerjarenplanning laat ook toe inhoudelijke conclusies te trekken. “Ondanks de ambities bij het begin van de legislatuur blijven betaalbaar wonen en armoede in onze stad grote problemen, en wordt er geen verbetering geboekt”, zo ziet Veli. “Een aantal spijtige vaststellingen: het aandeel geboortes in kansarme gezinnen is gestegen, het aantal kandidaat-huurders die op een wachtlijst staan voor een sociale woning groeit verder aan, en het aandeel van de Gentenaars dat zegt bepaalde plekken in de stad te mijden vanwege onveiligheid is toegenomen.”

In de budgetwijziging 2018 blijven de schulden stijgen, van 492 miljoen euro eind 2016 tot 573 miljoen euro op 31 december 2018, de laatste dag van de legislatuur. Ook de trend van het onrealistisch hoog begroten van investeringen zet zich verder.

Wat beleid betreft, is er voor het laatste halfjaar van de legislatuur maar weinig nieuws meer te melden. Wel komt er onder meer een subsidie ter compensatie van het verbod op wegwerpbekers tijdens de Gentse Feesten, structurele middelen voor het mobiliteitscoördinatiecentrum (0,5 miljoen euro per jaar), 42 extra plaatsen in de stedelijke kinderopvang en middelen voor de ondersteuning van de speelpleinwerking in Sint-Kruis-Winkel.

Voor de komende jaren blijft waakzaamheid geboden. Er zijn goeie redenen om aan te nemen dat het moeilijker wordt. De extreem lage rentes zullen niet eeuwig aanhouden, de energieprijzen stijgen snel en de versnelde inflatie leidt reeds tot een vervroegde indexering.

Als toemaatje nog één opvallend cijfer uit de Stadsmonitor. Het vertrouwen in het stadsbestuur kreeg in de voorbije legislatuur een flinke knauw. Waar in 2011 nog 45,5% van de Gentenaars zei vertrouwen te hebben in het stadsbestuur, zakte dat cijfer in de recentste versie van de Stadsmonitor onder de 40%. Het lijkt erop dat de Gentenaar verlangt naar verandering.

Zoals geschetst heeft de CD&V-fractie zowel op inhoudelijk als op budgettair vlak bedenkingen bij het gevoerde en het geplande beleid. Om die reden hebben we het aangepaste budget 2018 en de aangepaste meerjarenplanning niet goedgekeurd.

• Financiën