Het Gents stadsontwikkelingsbedrijf Sogent is recent in opspraak gekomen. In drie bouwdossiers (De Wasserij, het stadsgebouw aan de Oude Dokken, en het S-gebouw aan Gent-Sint-Pieters) zouden onregelmatigheden zijn gebeurd bij de gunning van architecten. Dat blijkt uit een doorlichting van de gunningsprocedures. Naar aanleiding van die doorlichting werden dertien verbetervoorstellen gedaan om herhalingen in de toekomst te vermijden. Ook zouden twee van de drie leden van het directiecomité een stap opzij moeten doen.

In de gemeenteraad van december vroeg CD&V-fractievoorzitter Veli Yüksel naar duidelijkheid en transparantie over de feiten, en naar een grondig onderzoek over de gunningsprocedures bij Sogent. “Ook over andere dossiers van sogent werden in het verleden in de raad immers al door mij en collega’s vragen gesteld. Ik heb het onder meer over de Ecowijk Gantoise en de ontwikkeling op de kop van Meulestede. Dit alles doet toch grote vragen rijzen bij de manier waarop sogent stadsontwikkelingsprojecten aanpakt en de mate waarin het bedrijf verstrengeld zit in een kluwen van ons-kent-ons met bekende namen uit de architectuur en de bouwwereld.”

Veli beriep zich op de beheersovereenkomst tussen Stad Gent en Sogent om een audit te vragen. Artikel 24 van die overeenkomst stelt dat elk gemeenteraadslid het recht heeft om dat te doen. In eerste instantie ging de bevoegde schepen niet op de vraag van de CD&V-fractie in, onder het voorwendsel dat binnen Sogent zelf al voldoende initiatieven waren genomen om klaarheid te scheppen. Bij de verderzetting van de zitting op dinsdag stelde het stadsbestuur echter zijn standpunt bij – wellicht omdat ook het college inzag dat het niets kon inbrengen tegen de vraag om een audit, die immers is ingeschreven in de beheersovereenkomst.

Er komt dus een audit van sogent, uitgevoerd door de Dienst Interne Audit, met bijzondere aandacht voor de gunningsprocedures in de grote dossiers van de voorbije jaren. Veli reageerde in de gemeenteraad tevreden:

“Wij vragen volledige transparantie en openheid bij Sogent. Het is in het grootste belang van de Stad en van de Gentenaars dat er duidelijkheid komt. Deze kwestie is te belangrijk om enkel binnen Sogent zelf aangepakt te worden. De audit door het Intern Auditcomité van de stad Gent is een eerste belangrijke stap.”