Hoewel Gent er graag prat op gaat dé fietsstad van Vlaanderen te zijn, worden de deelgemeenten op het vlak van fietsvoorzieningen stiefmoederlijk behandeld. Dat punt schoof CD&V-gemeenteraadslid Paul Goossens naar voren tijdens de gemeenteraad van juni.

Tijdens de laatste gemeenteraad van het politieke jaar staat traditioneel de budgetbespreking centraal. Gemeenteraadslid Paul Goossens maakte van de gelegenheid gebruik om schepen Watteeuw te ondervragen over de toestand van de fietspaden in de Gentse deelgemeenten.

Gent profileert zich graag als dé fietsstad bij uitstek – en werd dit jaar verkozen tot Fietsstad 2018 – maar daar valt in verschillende deelgemeenten zoals Drongen en Zwijnaarde weinig van te merken. Veel fietspaden liggen er lamentabel bij en zijn met gras en onkruid overwoekerd. Het feit dat ze net over de grens met de buurtgemeenten veel verzorgder en veiliger zijn dan aan de Gentse kant, is de bewoners van de deelgemeenten – meer dan terecht – een doorn in het oog.

Schepen Watteeuw ontkende eerst dat er te weinig werd geïnvesteerd in de deelgemeenten op het vlak van fietsaccommodatie, maar gaf uiteindelijk toe dat er nog werk aan de winkel is om alle fietspaden in orde te krijgen.

Paul zal alvast op deze kwestie blijven hameren. Ook de inwoners van de deelgemeenten hebben immers rechts op comfortabele en veilige fietspaden.

• Koning Fiets
  • Verkeer & verkeersveiligheid