Volgend jaar kennen we de inkanteling van het OCMW in de Stad Gent. Binnen deze legislatuur werd de  laatste beleidsevaluatie voorgelegd. Chantal Sysmans, OCMW-raadslid: “Een beleidsevaluatie op basis van cijfers is eerder een resultaatsdocument, anders dan een budget of meerjarenplan, wat meer een intentiedocument is. We zien in de cijfers voor 2017 dat er bergen werk verzet zijn binnen ons OCMW. Maar dat, ondanks deze vele inspanningen, er nog veel mensen in onze stad zijn, die het moeilijk hebben.

Er werd vorig jaar maar liefst voor 48 miljoen euro aan leefloon uitbetaald. Daarbovenop, voor hen die het nodig hadden, nog zo’n 1,5 miljoen aan aanvullende steun. En als we alle steunverlening rekenen zo’n 67 miljoen euro”. Dat zijn serieuze bedragen, gelukkig voor 70% gesubsidieerd voor Gent, waaruit blijkt hoe groot de noodzaak is aan financiële hulpverlening.

Ons raadslid deed een oproep naar het komend stadsbestuur: “Collega’s, vanaf volgend jaar zal het budget voor het OCMW beheerd worden door nieuwe verkozenen, die misschien in de eerste plaats gemeenteraadslid zullen zijn, en daarnaast ook het OCMW zullen beheren. Het zullen dus niet meer de mensen zijn die het sociale luik van al onze cliënten opvolgen, niet meer de mensen die ook in het BCSD of het nieuwe sociaal comité zetelen.

Ik hoop dat de aandacht voor de Gentenaars die hulp nodig hebben, niet zal afnemen. Ik denk het niet , en ik hoop van niet. De toekomst zal het uitwijzen”.

• Armoede
  • Financiën