Voor bepaalde overtredingen op Gents grondgebied (o.a. overtredingen op de knips en het autovrije gebied in Gent) was de uitwisseling van gegevens van houders van buitenlandse nummerplaten een tijd lang niet geregeld.

Voor de Lage Emissie Zone (LEZ) moeten ook voertuigen met buitenlandse nummerplaat voldoen aan de toelatingsvoorwaarden en zich eerst registreren. Bij het niet navolgen van deze regel zou de uitwisseling van gegevens van houders van buitenlandse nummerplaten een probleem kunnen zijn, gelet op het feit dat deze overtredingen niet tot het lijstje van de Europese richtlijn van 2015 behoren en nagenoeg uitsluitend digitaal worden vastgesteld.

Daarom vroeg Stijn De Roo, fractieleider voor CD&V in de Gentse gemeenteraad, of de Stad al maatregelen nam voor de gegevensuitwisseling bij inbreuken. “Het kan niet dat buitenlandse bestuurders de dans ontspringen, terwijl iedereen die hier geregistreerd is, wel een boete kan krijgen”.

Bevoegd schepen Tine Heyse antwoordt dat buitenlandse chauffeurs uiteraard ook aan de voorwaarden van de LEZ moeten voldoen. Een goede handhaving is daarbij cruciaal. Er zijn internationale akkoorden om buitenlandse chauffeurs te beboeten. Voor landen waarmee geen internationaal akkoord gesloten werd, zijn er samenwerkingsakkoorden met deurwaarders. En uiteraard is ook altijd een politionele actie op het terrein zelf ook mogelijk.

• Mobiliteit & openbaar vervoer
  • Leefmilieu & natuur