Met de goedkeuring van het nieuwe ruimtelijk uitvoeringsplan Antwerpsesteenweg-Orchideestraat krijgt Sint-Amandsberg er een nieuw park bij. Maar dat lost niets op aan de gevaarlijke verkeerssituatie op en rondom de steenweg. In de gemeenteraad van juni benadrukte CD&V-gemeenteraadslid Jef Van Pee dat veiligheid de eerste prioriteit moet zijn.

Reeds enkele jaren wordt er gewerkt aan een ruimtelijk uitvoeringsplan voor het gebied Antwerpsesteenweg-Orchideestraat. Het RUP werd in juni ter definitieve goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Het plan behelst verschillende nieuwe woonprojecten rondom de steenweg, maar beschermt ook de groenzone waar onder meer de jeugdbeweging gebruik van maakt door ze te formaliseren als parkgebied. De CD&V-fractie kan zich in die lijnen vinden.

Maar de extra verdichting van dit gebied en de bijkomende woningen en handelszaken zullen zorgen voor meer verkeersdruk op de Antwerpsesteenweg. Dat zal ongetwijfeld nefaste gevolgen hebben voor de zo al drukke en onveilige verkeerssituatie op en rond de steenweg.

CD&V-gemeenteraadslid Jef Van Pee drong bij de bevoegde schepen aan om werk te maken van de zogenaamde ‘zwarte punten’ op de steenweg.  Al 26 jaar lang heerst er vooral stilstand in het dossier, waarbij stad en gewest de zwarte piet naar elkaar doorschuiven, met een aantal bijzonder jammerlijke ongevallen tot gevolg.

Schepen Watteeuw reageerde geërgerd op de opmerking van Jef en beweerde dat de stad er alles aan doet om de verkeerssituatie veiliger te maken.

Jef betreurt de negatieve houding van de schepen. De CD&V-fractie onthield zich daarom bij de stemming over het RUP.

• Verkeer & verkeersveiligheid