Mathias De Clercq:

“Uit de voorlopige resultaten blijkt dat Open Vld een historische overwinning boekt en de grootste politieke partij in Gent wordt. Ook is het overduidelijk dat er een zeer brede steun is voor mij als volgende burgemeester voor Gent, met veruit het hoogste aantal voorkeursstemmen. De Gentenaar heeft duidelijk beslist. Het is belangrijk dat de wens van de kiezer wordt gerespecteerd. De voorbije weken en maanden hebben we vastgesteld dat er sterk wederzijds respect is tussen Mieke Van Hecke en mezelf. We vinden elkaar in de wens om samen te komen tot een breed gedragen positief, verbindend, sociaal en vooruitstrevend project voor Gent en de Gentenaars. We reiken de hand aan andere partijen om samen met ons dit verhaal mee vorm te geven.”

Mieke Van Hecke:

“Wij hebben de afgelopen maanden campagne gevoerd met een positief en inclusief verhaal. We hebben ook gemerkt dat Open Vld op diezelfde manier de toekomst van Gent vorm wil geven. Ik heb Mathias de voorbije weken ervaren als iemand die de stad bijeen kan houden en niet polariseert. Uit de uitslag van de verkiezingen blijkt dat ook de Gentenaar kiest voor dat verhaal. Gezien ook Mathias zijn overweldigende persoonlijke score willen we de krachten bundelen om met hem als burgemeester een verbindende, nieuwe coalitie op de been te brengen. Wij zijn blij om met CD&V Gent mee te kunnen schrijven aan een sociaal en warm toekomstverhaal voor onze stad.”