De wandelbus kost de Gentse belastingbetaler 7,5 euro per passagier per rit. Te veel, zo vindt CD&V-fractievoorzitter Veli Yüksel. Bovendien worden de busjes voornamelijk gebruikt door toeristen, en niet door de groep voor wie ze zijn bedoeld: mindermobiele mensen die zich in het voetgangersgebied willen verplaatsen. Veli pleit voor een kostenefficiënter alternatief, in samenwerking met de taxisector.

Sedert 1 oktober 2017 rijden in de binnenstad drie wandelbusjes. Deze elektrische voertuigen volgen stapvoets een vast lusvormig traject doorheen het autovrije gebied. Het systeem werd – mede op aandringen van CD&V Gent – ingevoerd voor minder mobiele mensen om langere afstanden binnen het autovrij gebied te overbruggen.

Uit recente gegevens, verzameld in het kader van de evaluatie van het Circulatieplan, blijkt echter dat de busjes maar een matig succes kennen, waardoor de kostprijs per passagier hoog oploopt. In de eerste zes maanden sedert de ingebruikname werden 31.602 gebruikers geteld. Aan een kostprijs van zowat 480.000 euro per jaar, of 40.000 euro per maand, komt dat neer op 7,58 euro per passagier.

Bovendien blijkt dat de beoogde doelgroep te weinig wordt bereikt. Dat hoeft niet te verbazen, aangezien de busjes niet toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. CD&V Gent heeft van bij aanvang gewaarschuwd dat de wandelbusjes mede daardoor vooral toeristenbusjes zouden worden, en dat blijkt nu bewaarheid. Dat zeggen trouwens ook de senioren en minder mobiele Gentenaars die door de Stad werden bevraagd in het kader van de evaluatie van het Circulatieplan.

Het is duidelijk dat de busjes niet het beste antwoord vormen op onze herhaalde vraag om het autovrije gebied toegankelijker te maken voor mindermobielen. De beoogde doelgroep worden onvoldoende bereikt, en de kostprijs ligt te hoog.

Veli pleit daarom voor een goedkoper en doelgerichter alternatief. “In samenwerking met de taxisector kan een vraaggestuurd systeem met aangepaste voertuigen worden opgezet.”

CD&V zal dit punt ook inschrijven in haar programma voor de gemeenteraadsverkiezingen van oktober.