De sneeuw ligt nog vers over de stad, zo wandelen we naar een plek waar ik in mijn kindertijd les kreeg. De voormalige school is verdwenen aan de Doornakkerstraat 54, maar de invulling dat deze plek in de plaats kreeg is minstens even belangrijk voor de wijk. Een buurtcentrum, het OCMW en diverse organisaties namen hun intrek in de gebouwen en zo ontving Ann Van Hoof coördinator van SIVI, Sandro D'Agostino, Elle Druyts, en Luk Verschueren van de werkgroep Solidaire Stad om kennis te maken met de uitzonderlijke werking van deze organisatie.

Waardigheid en de kracht van mensen versterken vormen het streefdoel van SIVI. Naast de diverse groepsactiviteiten, bieden ze een ook laagdrempelige basishulpverlening aan. Zo beschikken ze over een 2de hands winkel om aan de basisbehoefte te voldoen, een mobiele keuken die ingezet wordt bij events in de buurt, gezonde voeding via de sociale kruidenier alsook hulpverlening aan kansarmen worden er aangeboden. Zo wordt er ook tijdens deze winterse maanden, nachtopvang voorzien aan gezinnen in hun lokalen. Op die manier proberen ze acute, persoonlijke en structurele armoedebestrijding te combineren, een druppel op een hete plaat zou men denken maar o zo nodig om iedereen een menswaardig bestaan te geven.

• Armoede