Kan je deze mail niet lezen? Klik hier
Nieuwsbrief CD&V Gent april 2019
Beste Gentenaar,
Beste CD&V’er,

Het eerste kwartaal van 2019 is voorbijgevlogen. De donkere wintermaanden liggen achter de rug en de eerste zonnestralen hebben voor nieuwe energie gezorgd. Energie die we volop kunnen steken in onze afdelingswerking maar ook in de campagne voor de komende Vlaamse, federale en Europese verkiezingen.

Nog minder dan een maand en we trekken met zijn allen opnieuw naar de stembus. Ik doe als voorzitter een warme oproep om het bolletje naast onze Gentse kandidaten rood te kleuren. Simon, Stijn, Brigitte, Kim, Eda en Jan zijn klaar om een versnelling hoger te schakelen. Zij willen voluit gaan voor een gezond, goed en gerust leven. Dit is de weg vooruit. Ik stel ze graag later in deze nieuwsbrief uitgebreid aan je voor. Schakel jij ook mee? Aarzel dan niet om onze kandidaten te steunen met een affiche aan jouw raam of door te flyeren in jouw buurt.

Na de bestuursvernieuwing in januari vernieuwen ook sommige secties. In de sectie Ekkergem/Rooigem/Brugse Poort/Bloemekenswijk werd Abdil Kara verkozen als voorzitter. In de sectie Sint-Pieters-Station/Kristus-Koning wordt een nieuwe voorzitter verkozen op 7 mei. Daisy Cornelis en Ellen Druyts zijn kandidaat. Beide dames hebben massa's ervaring in het verenigingsleven. Wie het ook wordt deze sectie is in goede handen.

Daarnaast blijven onze schepen en raadsleden naarstig verderwerken aan het positieve verhaal van onze stad. En ook onze secties en geledingen organiseren verschillende boeiende activiteiten. In deze nieuwsbrief komen we hier alvast op terug.

Veel leesplezier!

Isabelle Heyndrickx
Afdelingsvoorzitter CD&V Gent
voorzitter@cdenv.gent
ONZE KANDIDATEN VOOR DE VLAAMSE EN FEDERALE VERKIEZINGEN

Op 26 mei zijn er Vlaamse, Federale en Europese verkiezingen. CD&V Gent is trots om maar liefst zes kandidaten af te vaardigen die voluit gaan voor een gezond, gerust en goed leven in een samenleving waar iedereen mee is.  Op de Vlaamse lijst vinden we Simon Smagghe (plaats 10), Stijn De Roo (1ste opvolger), Brigitte Van Schoote (9de opvolger) en Kim Decatelle (13de opvolger). Eda Özturk (plaats 5) en Jan Briers (1ste opvolger) vinden we terug op de Federale lijst.

Simon geeft graag vorm aan de maatschappij. Dat doet hij met veel overtuiging als vrijwilliger in het verenigingsleven, in zijn werk met mensen in kansenarmoede en vandaag als leraar.
Stijn is onze fractieleider in de gemeenteraad en directeur beweging bij de boerenbond. Hij maakt graag tijd vrij voor familie, ontmoeting, cultuur en af en toe wat sport.
Brigitte zet zich in voor het geluk van iedere inwoner. Dit vanuit haar jarenlange ervaring als advocaat, engagement in diverse verenigingen en haar sterke sociale bewogenheid.
Kim werkt als leerkracht in het TSO en BSO. Kunst ligt haar nauw aan het hart. Geboren in Pondicherry (Zuid-Indië) heeft zij dankzij haar adoptieouders een mooie en zorgeloze jeugd gehad.
Eda is onze jongerenvoorzitter. Deze juriste in spe heeft altijd al een passie voor politiek gehad. Haar grote interesses zijn geschiedenis, literatuur en cultuur.
Jan brengt een pak ervaring mee als koelbloedig organisator, als kenner van alle overheidsniveaus, geoefend in alle veiligheidsaspecten die onze anderhalf miljoen Oost-Vlamingen kunnen helpen.

Zij zijn alvast bereid om een versnelling hoger te schakelen. Schakel je mee? Aarzel dan niet om onze kandidaten te steunen met een affiche aan jouw raam of door te flyeren in jouw buurt. Alle info via secretariaat@cdenv.gent
POLITIEKE ACADEMIE
Al meer dan 18 jaar organiseert CD&V een politieke academie voor jongeren met een politieke microbe. Met meer dan 30 zijn ze gestart op 23 februari. Vanuit Gent hebben we dit jaar twee deelnemers: Abdil Kara en Simon Smagghe. Een brede waaier aan academici, politici en experten geven hun inzichten over het reilen en zeilen in de politiek en maatschappelijke issues.

"Je verwerft er nuttige en interessante kennis. En je leert verschillende jonge talenten over heel Vlaanderen kennen die samen de weg vooruit inzetten. De kennis die ik opdoe in de politieke academie kan ik rechtstreeks gebruiken binnen CD&V Gent", aldus Abdil Kara.
MIEKE VAN HECKE ONTVANGT DELEGATIE CD&V-GENT OP STADHUIS

Op 23 maart verzamelden we op het Veerleplein voor een gegidste tocht door onze stad. Aangezien we allemaal Gentenaars in eigen stad waren, vertrokken we meteen richting Sint-Baafskathedraal. Daar vernamen we welke werken er gepland staan, en wat er nog allemaal qua restauratie moet gebeuren aan het Lam Gods.
Rond 11u staken we over naar het Stadhuis. Daar werden we verwelkomd door onze schepen Mieke Van Hecke. Ook kersvers fractieleider Stijn De Roo kwam ons vervoegen. Eens de laatste trouwers buiten waren, kregen we nog een interessante uitleg over de pacificatiezaal en de trouwkapel, waarna we afsloten met een lekker aperitiefje.
GENTSE TSJEVENQUIZ
Op vrijdag 29 maart was het bollebozen geblazen op de 2de Gentse Tjevenquiz. Plaats van afspraak was deze keer Gentbrugge waar het parochiaal centrum Sint-Eligius de arena van dienst was. Twaalf ploegen streden er om de zegepalm onder het toeziend oog van voorzitter Isabelle en schepen Mieke die voor de gelegendheid als jury fungeerden. Quizmaster Christophe Vermeulen begeleidde de teams op uiterst onprofessionele wijze door de quiz en dat werd gesmaakt. Na goed drie uur plezier viel het verdict; "Encore un chantier, Willy Naessens" ging met de hoofdprijs lopen. Voor wie die jonge liberalen volgend jaar lik op stuk wil geven, begin alvast met dagelijks Wikipedia te lezen! Alle deelnemers gingen behoorlijk tevreden huiswaarts, met de vaste belofte volgend jaar opnieuw op post te zijn. Jij toch ook?
ZWERFVUILACTIE & LENTEDRINK
Op 31 maart vond de Gentsche Gruute Kuis plaats in onze stad. Sectie Wondelgem, Mariakerke, Meulestede stak de handen uit de mouwen en nam het park rondom de Dries in Wondelgem onder handen met een tiental vrijwilligers. Er werden maar liefst 12 zakken zwerfvuil verzameld! Aansluitend werd de jaarlijkse Lentedrink met de buurt gehouden. Elk jaar opnieuw sluiten nieuwe buren aan en leren ze elkaar kennen. Onder de eerste lente-zonnestralen trakteerde de sectie zo haar buurtbewoners op een babbel met een hapje en een drankje.
BEZOEK AAN VZW DOMUS MUNDI
Op 11 april bezocht de werkgroep Solidaire Stad vzw Domus Mundi. Hier hadden we een gesprek met Ben Bleys (projectcoördinator groepsaankopen) en zijn team rond duurzaam wonen. De nadruk ligt vooral op duurzaam renoveren of energiezuinig maken van woningen. Ze trekken resoluut de sociale kaart door in te zetten op kwetsbare groepen in projecten als Dampoort & Rabot KnapT OP, Wijk in de Steigers of Ledeberg Leeft. Domus Mundi zet dan ook in om alle bewoners te bereiken. Zo werken er architecten en bedienden die een hecht team vormen van deskundigen met een groot diversiteitsgehalte.
PAASONTBIJT
Net zoals de vorige jaren hebben we binnen onze sectie Rooigem-Ekkergem-Rabot-Bloemekenswijk ons traditionele Paasontbijt georganiseerd. Het was meteen ook een speciaal ontbijt door de toevoeging van de Bloemekenswijk aan de sectie. En niet enkel de Bloemekenswijk was nieuw, ook de kersverse voorzitter van de sectie komt uit de Bloemekenswijk. De 24-jarige Abdil Kara trekt vanaf nu samen met zijn ploeg de kar binnen de sectie. Het was het ideale moment en de gelegenheid om kennissen weer te zien en samen een klapje te doen. Gezelligheid was gegarandeerd!
BARBECUE

Op zondag 5 mei organiseert de sectie Oostakker, Mendonk, Desteldonk, Sint-Kruis-Winkel hun jaarlijkse barbecue. Je bent welkom vanaf 12u in het OCO Oostakker. De gastsprekers zijn Joke Schauvliege en Pieter De Crem.

Kostprijs: volwassene 17 euro, kinderen onder 12 jaar: gratis (wel vooraf melden aub). Inschrijven doe je bij Bart De Bleser (09/251 25 38) of Jef Van Pee (09/355 05 43).
THEMANAMIDDAG GEZONDHEIDSZORG

De Gentse CD&V senioren organiseren maandag 13 mei om 14u een bijeenkomst over Gezondheidszorg, zowel in Europees verband als lokaal. Sprekers zijn Cindy Franssen, Vlaams volksvertegenwoordiger en Geert Polfliet, algemeen directeur van twee woonzorgcentra. Zij worden ingeleid door schepen Mieke Van Hecke.

Dit heeft plaats in ‘La salle de bonheur’  van wzc OLV-ter-Rive, Sint-Pietersnieuwstraat 115. Inschrijven kan telefonisch op 09 221 45 81 of via e-mail naar secretariaat@cdenv.gent
GEZINSDAG
Zaterdag 18 mei organiseert CD&V haar jaarlijkse Gezinsdag Dit jaar zijn we te gast in Plopsaland, De Panne. Samen met vele duizenden leden kleuren we het park oranje; uiteraard zijn ook alle partijboegbeelden op de afspraak. Een dolle rit met de Anubis, ronddolen in het kasteel van koning Samson, de spiksplinternieuwe K3 Roller Skater ontdekken… als lid van CD&V nodigen we jou & je gezin uit. Nu al een dag om nooit te vergeten!

Met je lidnummer kan je al je gezinsleden inschrijven (tot max. 4 volwassenen en 6 kinderen per CD&V-lid). Per ticket betaal je 5 EUR die je aan de inkom terugkrijgt in eet- en drankbonnen. Van een exclusief ledenvoordeel gesproken!
Inschrijven en meer informatie.
ALCOHOL EN VERKEER GAAN NIET SAMEN

Stijn De Roo, fractieleider voor CD&V in de gemeenteraad, was enigszins verontrust bij het zien van de politiecijfers op vlak van alcohol in het verkeer. De inbreuken stegen immers van 1210 in 2017 naar 1375 in 2018. Stijn informeerde daarom naar het gebruik van de alcoholtesters in de parking van de Vrijdagsmarkt, en naar bijkomende initiatieven om alcohol in het verkeer te voorkomen.
De burgemeester antwoordde dat de testers in de parkings (er zijn bijkomende testers geplaatst in parkings Reep, Sint-Michiels, Sint-Pietersplein, Ramen en Savaanstraat) tussen de 500 en 1200 keer per jaar gebruikt worden, afhankelijk per locatie. Daarnaast werden nog 7 extra alcoholtesters geleverd. Deze werden opgehangen in uitgaansbuurten. En binnenkort komen er nog 3 testers, wat het totaal op 16 brengt, geschonken door het fonds Emilie Leus.
De Stad Gent gaat verder inzetten op veilig en gezond uitgaan, met een preventieproject dat Quality Nights / en Quality Bars noemt. Uitbaters en eigenaars van clubs en cafés zullen zich engageren om maatregelen te nemen met het oog op het voorkomen van alcohol- en drugproblemen.
“Preventie is goed, maar ook bijkomende controle en handhaving door de Politie wordt voorzien”, meldt onze fractievoorzitter. “Met al deze acties beogen we een veiliger verkeer in onze stad”.
EERSTE DIGITAAL HUWELIJK
Als schepen van Burgerzaken en Ambtenaar van Burgerlijke Stand kreeg onze schepen Mieke Van Hecke, samen met haar diensten, een nieuwe uitdaging voorgeschoteld: de digitale burgerlijke stand ging op 31 maart 2019, om middernacht, van start.
Alle akten worden nu digitaal opgemaakt en digitaal ondertekend door de Ambtenaar van Burgerlijke Stand, Mieke in dit geval.
Zoals in onze vorige nieuwsbrief aangekondigd, betekent dit dat bij de voltrekking van een huwelijk geen papieren meer moeten worden gebruikt. Het huwelijksboekje verloor zo zijn juridische waarde, maar we wilden de ceremonie toch in haar eer bewaren.
Daarom bedachten Mieke en de diensten een vernieuwd huwelijksboekje, waar vandaag het koppel en Mieke een handtekening plaatsen. Zo behoudt het koppel een mooie tastbare herinnering aan hun speciale dag. Iedereen is echt gecharmeerd dat dit boekje kon blijven bestaan.
Het eerste “digitale” huwelijk heeft Mieke ondertussen achter de rug. Ondanks kinderziektes in het systeem die overal in het Vlaamse land opdoken, bleek het in Gent redelijk vlot te gaan. Pilootproject zijn, heeft zo zijn voordelen. Je vindt gemakkelijker de weg naar een oplossing.
EERSTE SUGGESTIES VOOR OCMW-RAAD OP KOMST
Sinds de inkanteling van het OCMW in de Gemeenteraad, zijn de BCSD-leden verantwoordelijk voor de sociale dossiers in Gent. Voor beleidsbeslissingen moeten zij suggesties overmaken aan de OCMW-raad/gemeenteraad. Dit zal 3 keer per jaar gebeuren tijdens een plenaire vergadering met alle BCSD-leden.
Paul Goossens heeft alvast al 2 suggesties in gedachten:
1) het systeem van eco-cheques voor de vervanging van een defect verwarmingstoestel moet vlugger kunnen. Nu kan het tot een volle maand duren vooraleer een cliënt een gaskachel kan vervangen. In de wintermaanden niet te verantwoorden. Paul zal voorstellen om ofwel de eco-cheques, ofwel een paar gaskachels op voorraad te hebben, zodat er geen wachttijd meer is.
2) bij acute opvang voor slachtoffers van een aanranding, moet er eerst een oplossing geboden worden, en nadien gekeken worden naar de financiële kant. Het kan niet dat opvangcentra eerst zekerheid willen over de betaling van de factuur door het OCMW zodat het slachtoffer in afwachting van deze beslissing niet kan geholpen worden.
Gent, warme en sociale stad, waar we ons blijven inzetten om dit steeds beter te doen!
EINDELIJK GOED NIEUWS VOOR FC SINT-KRUIS-WINKEL
Voetbalploeg FC SKW, actief in derde provinciale, zal op tijd kunnen verhuizen naar de nieuwe accommodatie. Dit vernam Jef Van Pee, gemeenteraadslid voor CD&V, van schepen Sofie Bracke tijdens de gemeenteraad.
Het dossier dateert al van 2013 toen een eerste voorontwerp werd opgemaakt. Toen reeds vroegen CD&V-raadsleden Jef Van Pee en Filip Van Laecke om dringend werk te maken van de nieuwe terreinen. Onlangs kwam er schot in de zaak. Farys, als bouwheer zal een competitieveld in kunstgras aanleggen in de Barkstraat/Spanjeveerstraat met Ledverlichting. Ook een parking wordt voorzien, net als een Finse piste rond en langs de parking en een zijarm van de Moervaart. Alleen de gebouwen kunnen nog niet voorzien worden omdat een deel van de gronden nog niet vrijgegeven is omwille van nog aan de gang zijnde opgravingen.
Tijdens de recente gemeenteraad kwam het verlossende antwoord van de nieuwe schepen voor Sport. Sofie Bracke (Open VLD) meldt aan Jef Van Pee (CD&V) dat de omgevingsvergunning werd aangevraagd midden februari. Het openbaar onderzoek startte op 25 maart. Nu wordt de markt bevraagd, en na de gunning zullen de werken kunnen starten voor het kunstgrasveld en de omgevingswerken. Op 31 december van dit jaar zullen de terreinen van Acelor Mittal vrij zijn, en zal de voetbalclub kunnen verhuizen. Ook de mobiele units die dienen als kleedkamer, en de kantine zullen tegen eind december operationeel zijn.
Zowel de Sportdienst, de schepen zelf, en raadslid Van Pee volgen het dossier verder van nabij op, zeker wat de timing betreft.
  • Zondag 5 mei 2019 - sectie Oostakker/Mendonk/Desteldonk/Sint-Kruis-Winkel - BBQ
  • Maandag 13 mei 2019 - CD&V senioren Gent - themanamiddag Gezondheidszorg
  • Zaterdag 18 mei 2019 - Gezinsdag