Buurtinspecteurs

12-03-2020

Ondanks intensieve inspanningen vanuit de Politiezone Gent om de job van buurtinspecteur aantrekkelijker te maken, is het geen evidentie om medewerkers aan te trekken voor de wijkpolitie. Dat blijkt uit cijfers die fractievoorzitter Stijn De Roo (CD&V) opvroeg bij de burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD). De Gentse politie slaagt er wel in om buurtinspecteurs die vertrekken te vervangen en doorheen de jaren de bezetting op die manier te continueren. Maar toch zoekt de Gentse politie nog steeds een tiental extra manschappen.

Binnen de Politiezone Gent zijn er 6 wijkcommissariaten en 3 antennes, van waaruit de buurtinspecteurs werken. Daarnaast zijn er nog 2 politiepunten waar er geen personeel tewerkgesteld is en waar voor contact met de buurtinspecteur op afspraak gewerkt wordt. In theorie zouden er 104 medewerkers aan de slag moeten zijn, maar in de praktijk bleek dit de afgelopen jaren slechts rond 90 te schommelen. Vooral de commissariaten Gent-Centrum, Nieuw-Gent en Gent-West kampen met een structureel tekort. In de zones Gentbrugge, Sint-Amandsberg en Wondelgem blijven de cijfers stabiel over de jaren 2017 - 2020.

De term 'wijkagenten' wordt op vandaag niet meer gebruikt: het Gentse korps hanteert binnen de wijkpolitie de term van buurtinspecteurs. Om de job aantrekkelijker te maken, nam de Gentse politie de afgelopen jaren al verschillende initiatieven, zoals het aanbieden van een aangepast werkritme met een betere balans tussen werk en privé.

Momenteel zijn er 10 vacatures uitgeschreven voor de wijkpolitie in Gent, maar voor rekruten aan de politieschool is de stap naar de wijkpolitie nog geen evidentie. Het Gentse korps ziet een reden in het feit dat de politieopleiding de nadruk legt op politiewerk waarbij rekruten vooral worden klaargestoomd voor een job bij de interventiepolitie.

"De lokale politie is een belangrijke schakel in de veiligheidsketen", zegt Stijn De Roo, fractieleider bij CD&V in Gent. "De buurtinspecteur is een essentieel element in de integrale veiligheidsaanpak van onze stad, waar naast repressie ook ruimte is voor preventie en slachtofferhulp. De buurtinspecteur is een partner voor onder andere straathoekwerkers, welzijnsdiensten, scholen en buurtverenigingen.”

CD&V Gent is tevreden dat de Gentse politie de buurtinspecteurs centraal zet in de Gentse veiligheidsstrategie. Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) onderstreepte ook reeds meermaals het belang van buurtinspecteurs en hun rol in de samenleving als nabijheidspolitie. We hopen dat de inspanningen van zowel de Gentse politie als van Minister De Crem rekruten kunnen overtuigen om te kiezen voor een carrière dichtbij de mensen en dat we spoedig nieuwe Gentse buurtinspecteurs mogen verwelkomen.