Op de gemeenteraad verschijnen de eerste contracten tussen de Stad Gent en de burger voor een hergebruik van grafkelders. Jef Van Pee vroeg aan onze eigenste schepen Mieke Van Hecke om meer info.

Burgers kunnen een bestaand graf, dat uniek en waardevol is, maar waarin geen historisch belangrijke figuur begraven ligt, overnemen als laatste rustplaats. De nieuwe concessie hierop start vanaf de begrafenis. Aanvragen gebeuren via de Groendienst, en kan via formulier dat beschikbaar is bij deze dienst en bij de Dienst Burgerzaken. Na verschillende stappen en adviezen kan dan een overeenkomst opgemaakt worden.

Extra info: het gaat steeds om kelders. En er zijn 2 mogelijkheden: 1) het graf is in slechte staat: dan betaalt u zelf de restauratie en wordt de eerste 50 jaar geen concessie aangerekend. Of 2) het graf is in goede staat: dan betaalt u de concessie vanaf de eerste begrafenis. (op dit moment bedraagt dit ongeveer 7.000 euro). Niet goedkoop, maar de laatste rustplaats is dan wel in stijl. En de prachtige graven krijgen een nieuw leven. Een win-win-situatie dus.

Deze mogelijkheden leidden tot nu toe al tot 3 dossiers voor hergebruik en voor 4 graven werd een peterschap afgesloten.

“Onze schepen zal tijdens de week van de begraafplaatsen, en rond 1 november hier nog meer publiciteit rond maken. En er komt ook een on-line catalogus met de ligging en de staat van de graven (najaar 2021)”, geeft Jef nog mee.

• Begraafplaatsen & crematoria