Het Parkbos Gent-De Pinte-Sint-Martens-Latem is een van de Gentse groenpolen waarin Vlaanderen investeert. Vlaams volksvertegenwoordiger en fractievoorzitter van CD&V in de Gentse gemeenteraad Stijn De Roo volgt nauwgezet de Gentse dossiers in het Vlaams parlement op. Vandaar zijn vragen aan Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir over de Groenpool Parkbos.

De minister antwoordde: “De totale oppervlakte van groenpool Parkbos is 1200 ha. Agentschap voor Natuur en Bos heeft 325 ha verworven. De Vlaamse Landmaatschappij is eigenaar van 61ha in het Parkbos. Stad Gent is eigenaar van 10,5 ha, gemeente Sint-Martens-Latem van 23 ha en het OCMW van De Pinte 22,5 ha. Natuurpunt is eigenaar van 15 ha.

De Vlaamse overheid plant nog 20 ha te verwerven in deze groenpool. Bij voorkeur verlopen deze verwervingen via minnelijke onderhandeling. Er is voor deze resterende 20ha een onteigeningsbesluit in opmaak.

Volgende initiatieven zijn gepland voor Maaltebruggepark door stad Gent:

2020: aanleg parking, aanplanting tegen R4, heraanleg speelzone met banken
2021:heraanleg paden en plaatsing meubilair
Later: herziening zone Kortrijksesteenweg, parkmeubilair in de Leebeekstraat, aanleg avontuurlijke speelzone.
Volgende initiatieven zijn gepland voor Zwijntjesbos door stad Gent:

2020: verwerving laatste terreinen, toegankelijk maken van gebied via gemaaid graspad, archeologisch onderzoek, uitwerken plan voor aanleg voedselbos i.s.m. bewoners, bebossing
2021: inrichting buffer- en speelbos (afh. van archeologisch onderzoek).”
 Meer info vindt u in bijgevoegde vraag en antwoord.

Stijn De Roo is tevreden met de bijkomende natuur voor de stad Gent maar blijft ook bezorgd over een correct flankerend beleid voor de landbouwers. Op zijn vraag daarover antwoordde de minister: “De lokale grondenbank Parkbos is opgericht in 2004. Landbouwers die eigenaar of pachter zijn, jonger dan 60 jaar en landbouwer zijn in hoofdberoep kunnen een ruilgrond aangeboden krijgen in plaats van een onteigeningsvergoeding.”