Isabelle Heyndrickx wordt in opvolging van Mieke Van Hecke voorgedragen als schepen van de Stad Gent voor CD&V. Dat heeft het afdelingsbestuur van CD&V Gent deze avond beslist. Mieke treedt in de gemeenteraadszitting van december af als schepen en gemeenteraadslid en zet zo een punt achter haar politieke carrière.

Mieke Van Hecke trad begin 2019 als schepen voor CD&V toe tot het Gentse college, nadat ze de Gentse christendemocraten na dertig jaar oppositie in de bestuursmeerderheid loodste. Van bij aanvang maakte ze duidelijk dat ze niet de volledige legislatuur zou uitdoen, maar een wissel op de toekomst wilde zijn. Haar voornaamste ambities waren de opmaak van het bestuursakkoord en het meerjarenplan en van de beleidsnota Burgerzaken, Begraafplaatsen en Protocol. Nu die opdrachten succesvol werden afgerond, vindt ze de tijd rijp om de fakkel door te geven aan de jongere generatie.

Het bestuur van CD&V Gent besliste vanavond op een digitale bijzondere bestuursvergadering welke van de CD&V-gemeenteraadsleden Mieke zou opvolgen als schepen binnen het Gentse college.

De keuze van het afdelingsbestuur viel op Isabelle Heyndrickx, die als eerste opvolger in december de zetel van Mieke als gemeenteraadslid overneemt. Zij zal 14 december de functie bekleden van schepen van Burgerzaken, Begraafplaatsen en Protocol en ambtenaar van burgerlijke stand.

Nationaal voorzitter Joachim Coens: “Ik wil Mieke van harte danken voor haar engagement en Isabelle alle succes wensen. Dit is een belangrijke stap voor de afdeling. Samen met nieuw parlementslid Stijn De Roo staat de ploeg klaar om te groeien in Gent.”

Het voorzitterschap van de Gentse CD&V-afdeling wordt tot aan de reguliere voorzittersverkiezingen volgend jaar ad interim waargenomen door ondervoorzitters Simon Smagghe en Laura Mahieu.

CD&V Gent wenst Mieke Van Hecke van harte te bedanken voor de manier waarop zij de Gentse christendemocratie binnen en buiten het college op de kaart heeft gezet. We wensen Isabelle Heyndrickx veel succes in haar functie en kijken ernaar uit om samen met haar verder werk te maken van een christendemocratisch verhaal voor onze stad.