De Blaarmeersen moeten een plek blijven om je zorgeloos te kunnen amuseren. Het gedrag van een klein groepje amokmakers kan niet door de beugel.

Om beter aan ‘crowd control’ te kunnen doen en sneller zicht te krijgen op dreigende incidenten, wordt door het personeel van de Blaarmeersen en door de politie gevraagd om tijdelijk camera’s te plaatsen. Met CD&V Gent steunen we die vraag. Wel vinden we het belangrijk dat er een aantal duidelijke krijtlijnen zijn, waarbinnen cameratoezicht kan worden gebruikt:

• Camera’s kunnen de sfeerbeheerders en veiligheidsmensen nooit vervangen. Ze zijn extra ogen die de mensen op het terrein juist moeten ondersteunen in hun werk.
  • Dezelfde aanpak moet worden gevolgd zoals die al bestaat op de Gentse feesten of Copacobana. Dat wil zeggen dat de inzet van camera’s beperkt blijft tot het hoogseizoen.
  • We moeten het gesprek blijven aangaan met jongeren, samen op zoek gaan naar oplossingen en de relatie tussen jongeren en veiligheidsdiensten verbeteren. Het middenveld kan daarbij een belangrijke rol spelen.

Op die manier maken we van de Blaarmeersen een veilige en plezante plaats om te genieten van zon, strand en water!