De afgelopen warme zomers hebben aangetoond dat Gent nood heeft aan extra zwemruimte. De Gentse CD&V-fractie ijvert daarom al enige tijd om zwemmen in het vernieuwde Houtdok mogelijk te maken. Gemeenteraadslid Jef Van Pee bevroeg schepen Filip Watteeuw over de metingen van de waterkwaliteit. Sinds juli vorig jaar voert de Stad regelmatig dergelijke metingen uit in het Houtdok.

Jef Van Pee: “De resultaten van de waterkwaliteit zijn zeer wisselend. Op sommige momenten was de kwaliteit voldoende, op andere momenten dan weer niet. Er zullen dus bijkomende ingrepen nodig zijn om de waterkwaliteit op permante basis voldoende hoog te houden. Een lokale filterinstallatie zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen bieden.”

Omwille van de wisselende waterkwaliteit zal het inrichten van een zwemzone tegen de zomer van 2021 niet haalbaar zijn, zo laat schepen Watteeuw weten.

Jef Van Pee vraagt dat de zoektocht naar oplossingen wordt verdergezet en hoopt dat zwemmen in 2022 mogelijk wordt. “De nood aan extra zwemruimte is er, maar het zwemmen moet natuurlijk in veilige omstandigheden kunnen gebeuren. Het komt erop aan om de juiste oplossingen te vinden om de waterkwaliteit te verbeteren.”