Op Wapenstilstand onthulde Gentse cd&v-schepen Isabelle Heyndrickx een gloednieuw oorlogsmonument in Zwijnaarde. Een monument dat op de begraafplaats aan de Sint-Niklaaskerk nog ontbrak. "Met dit oorlogsmonument zorgen we voor een meer centrale plek waar we onze gesneuvelden gezamenlijk herdenken", vertelde Isabelle Heyndrickx bij de inhuldiging.

Exact een jaar geleden werd, ook op Wapenstilstand, het stalen silhouet van een infanteriesoldaat onthuld in Sint-Kruis-Winkel en dit jaar was met Zwijnaarde een volgende Gentse deelgemeente aan de beurt.

Het bureau Karakters, dat het ontwerp voor het monument voor zijn rekening nam, koos voor een golvende muur die verwijst naar de Schelde die door Zwijnaarde loopt. De rode bakstenen verwijzen naar Fabelta, een nylonfabriek die vroeger in Zwijnaarde stond en een belangrijke werkgever was voor heel wat oud-strijders.

“Op de begraafplaats van Zwijnaarde zijn meer dan honderd slachtoffers van beide Wereldoorlogen en oud-strijders begraven”, vertelde de schepen nog bij de inhuldiging van het monument. “Met dit nieuwe gedenkteken tonen we onze blijvende waardering voor zij die gestreden hebben voor onze vrijheid. Het is ook belangrijk dat we blijven opkomen voor vrede en veiligheid, zeker nu oorlog weer elke dag in het nieuws is.”

Het monument in Zwijnaarde