Kan je deze mail niet lezen? Klik hier
Nieuwsbrief CD&V Gent februari 2020
Beste CD&V'er
Beste lid

2020, dat zijn 366 dagen, jawel we hebben een dagje meer, om trots te zijn. Trots te zijn op wat we doen, op wat we samen bereiken in onze mooie stad. Steden die ook voor Joachim Coens cruciaal zijn. En waar zeker in de toekomst op zal ingezet worden. We moeten trots zijn op ons DNA en op onze visie.

Onze voorzitter Joachim verwoordde het zo mooi in zijn speech: “De fundamenten én de steunmuren van ons huis staan stevig overeind!”.

Die fundamenten en steunmuren, dat zijn jullie. Ik ben óók trots op jullie.
De leden, omdat jullie betrokken zijn. Jullie inzet tijdens de campagne, talrijke aanwezigheid op de debatten en jullie stem bij de voorzittersverkiezingen leveren daartoe het bewijs.
De bestuursleden, omdat jullie onze voelsprieten zijn. Actief in zovele verenigingen. Bijna een vanzelfsprekendheid want CD&V’ers zijn gepokt en gemazeld in het verenigingsleven.
Onze schepen en raadsleden, omdat jullie vol vuur en passie onze visie verdedigen. In de gemeenteraad en BCSD. Kritisch maar respectvol vanuit de meerderheid, zoals het hoort.

2020 wordt het jaar dat we onze rug rechten en trots zijn.
We bouwen samen aan het huis van de Vlaamse Christendemocratie!

Met vriendelijke groeten

Isabelle Heyndrickx
voorzitter CD&V Gent
Nieuwjaarsrecepties
Op zaterdag 11 januari klonken we met onze leden, schepen, raadsleden en bovenlokale mandatarissen op het nieuwe jaar. We waren te gast in Hotel 'Den Briel'. Joachim Coens sprak over zijn ambities voor CD&V. "We zullen opnieuw de grootste partij van Vlaanderen worden, ook in Gent", aldus Joachim. En Mieke Van Hecke deed een gepassioneerde oproep om fier te zijn op CD&V én op ons verhaal.

Na afloop trok een Gentse delegatie nog naar de provinciale nieuwjaarsreceptie in Oosterzele. Daar werden Marc Roman en de niet-herverkozen of gestopte parlementairen bedankt voor hun inzet voor de partij.

Een dag later waren we ook aanwezig op de nieuwjaarsdrink van de Stad Gent. Een jaarlijkse traditie waar we ook met CD&V Gent niet op konden ontbreken.

En op zaterdag 25 januari gingen we met meer dan 40 leden naar de nationale nieuwjaarsreceptie in Sint-Niklaas. In primeur kondigde de voorzitter een inhoudelijk congres aan. De aanwezigen kozen voor het thema 'Sociale innovatie als motor voor de buurt'.
Nieuwjaarscauserie
Omwille van de politieke actualiteit en de opdracht van minister Koen Geens hebben we de nieuwjaarscauserie van zaterdag 8 februari uitgesteld. We hopen snel een nieuwe datum vast te pinnen.
Gentse Tsjevenquiz
Op vrijdag 14 maart organiseert sectie Ekkergem, Rooigem, Brugse Poort en Bloemekenswijk de jaarlijkse Gentse Tsjevenquiz. Heb jij al lang goesting om die (andere) Tsjeven eens op hun doze te geven? Ziehier je kans!

Trommel jouw buren, familie, toogvrienden of collega’s op en daag ze uit. Maximum 6 leden per groep. Kostprijs is 5 euro per persoon. Inschrijven doe je bij Simon Smagghe (simonsmagghe@hotmail.com).
Lentewandeling Van Eyck
Op zondag 22 maart organiseert Vrouw&Maatschappij Gent een 'Van Eyck wandeling en boottocht'. Deze gaat van start om 9u30 aan het Kadehuis op de Korenlei. Er wordt nadien afgesloten met een glaasje in opnieuw het Kadehuis op de Korenlei. Voor meer informatie en inschrijven kan je terecht bij Steffi De Craemer (steffidecraemer@telenet.be).
Politieke academie
Zaterdag 14 december sloot de Politieke Academie 2019 z’n deuren. Onze ondervoorzitter Simon Smagghe ontving van voorzitter Joachim Coens en cederdirecteur Bart Vandenberghe het getuigschrift voor de Politieke Academie 2019.

Het essay van Simon 'Is Duaal Leren een alternatief voor Leren en Werken?' viel in het bijzonder op en wordt in de toekomst ook nog online gepubliceerd.

Simon over deze ervaring: "De politieke academie hielp me ideologisch en praktisch mijn kennis te ordenen en verder te ontwikkelen. Wat mij betreft een absolute aanrader".

Wil je het essay eens lezen? Stuur gerust een mail naar Simon (simonsmagghe@hotmail.com).
Ontvangen Britten voor infoavond Brexit
Meer dan 400 Britse burgers zijn vandaag gedomicilieerd in onze stad. Zij waren onlangs welkom in onze gemeenteraadszaal voor een infoavond over de gevolgen van de Brexit, georganiseerd door de Britse ambassade in Brussel. Mieke Van Hecke mocht hen als Schepen van Burgerzaken verwelkomen en benadrukte dat Stad Gent altijd een thuis zijn zal zijn voor hen en hun familie. Daar zal de Brexit niets aan veranderen.
Inspiratiedag in Leuven met collega-schepen
Enige dagen geleden leidde de Leuvense schepen voor Begraafplaatsen Bieke Verlinden onze schepen rond op de Stadsbegraafplaats in Leuven. Dat in het kader van een inspiratiedag over hoe we van onze begraafplaatsen groene rustplaatsen maken in de stad.  Mieke Van Hecke: “Bijzonder inspirerend en leerrijk om over de stads- en partijgrenzen heen ervaringen uit te wisselen over hoe we van onze begraafplaatsen mooie groene rustplekken maken. Ik leerde in Leuven ook enkele creatieve serene manieren van herdenken kennen die we zeker meenemen naar onze Gentse begraafplaatsen.”
Begin werken Stadskantoor aan de Zuid
Vanaf het voorjaar van 2023 kunnen alle Gentenaars terecht in het nieuwe Stadskantoor voor alle vragen en documenten rond verhuizen, reizen, geboortes, huwen, etc. De loketten en diensten van de Dienst Burgerzaken komen samen met die van andere stadsdiensten op één vlot toegankelijke site. “Tijdens de volledige duur van de bouwwerken wordt de dienstverlening voor de Gentenaar verzekerd aan de Zuid”, verzekert Mieke Van Hecke.
Opknappen begraafplaats Gentbrugge
De begraafplaats van Gentbrugge wordt op dit moment grondig opgeknapt.  Zo worden de hoofdpaden aangepakt en krijgen de andere paden een laag grindgazon, zodat regenwater beter in de bodem kan insijpelen. Er komen ook meer zitbanken. Ook de riolering en de waterleidingen worden gerenoveerd. Het regenwater van het dak van de kerk zal in de toekomst bijvoorbeeld worden gebruikt om de kraantjes op de begraafplaats van water te voorzien. Goed voor een investering van 1 miljoen euro. “We investeren de komende jaren in mooie, toegankelijke begraafplaatsen, overal in onze stad. Het zijn uiteraard plekken die in de eerste plaats altijd een rustplaats zullen zijn voor de overledenen. Serene plekken waar we ook groene rustpunten willen creëren voor nabestaanden en omwonenden”, klinkt het bij Mieke Van Hecke.
Meester Paul is met pensioen, maar krijgt geen rust
Paul Goossens, lid BCSD (comité sociale dienst) voor CD&V, ging met pensioen, en kreeg een leuk afscheid van zijn leerlingen en collega’s. Veel rust krijgt hij echter niet, want de honderden sociale dossiers blijven op zijn bureau verschijnen met de regelmaat van een klok.

Paul zijn focus de voorbije maanden lag vooral op:
  • het aandringen tot een vlottere erkenning van diploma’s. Een jong gezin, gevlucht voor het oorlogsgeweld, moet te lang wachten op erkenning van het diploma, en dat staat in de weg van een snelle toeleiding naar werk.
  • het zoeken naar compensatie voor de hogere huurprijzen van sociale woningen.
    En kijk, hier bereikte ons goed nieuws: de maatregelen van de Vlaamse regering worden herzien, vooral wat betreft het meerekenen van de tegemoetkomingen voor personen met een handicap. Hun uitkering dient in de eerste plaats om hun hoge verzorgingskosten te betalen, en niet om een hogere huur te kunnen aanrekenen.
Geen hinder meer voor ceremonie wagens
Raadslid Jef Van Pee vraagt een oplossing voor de hindernissen die ceremoniewagens soms ondervinden op het Kerkplein van Gentbrugge.

Bij begrafenissen en huwelijken in de kerk van Gentbrugge, ondervonden de ceremoniewagens hinder. Er was geen plaats om zich behoorlijk voor de kerk op te stellen wegens wildparkeren op en rond het kerkplein. Een woonzone werd ingevoerd, zodat de Politie kon optreden tegen foutparkeerders. Uiteraard was het niet de bedoeling dat bijvoorbeeld een lijkwagen een boete zou krijgen tijdens de uitvaart.

Na een tussenkomst van Jef beloofde de schepen het nodige te zullen doen om dit in de toekomst te vermijden.
Opinie: Jumbo mag Gent niet doen verliezen
"De Nederlandse supermarkt JUMBO wil een vestiging openen in Gent. Als consument moéten we haast tevreden zijn: onze portemonnee wint bij de slag om de laagste prijs. De buurt zal niet langer onderbedeeld zijn op vlak van discountsupermarkten. En natuurlijk komt er lokale tewerkstelling. Maar als we niet opletten, verliezen we met z'n allen bij de komst van de gigant. Mijn oproep aan JUMBO: geef onze stad '7 zekerheden', die de Gentenaars ten goede komen", aldus Stijn De Roo, fractieleider CD&V Gent.
  • Dinsdag 11 februari 2020 - Senioren CD&V Gent - Lezing over Van Eyck en het Lam Gods door Kim Decatelle (Volzet)
  • Dinsdag 10 maart 2020 - Senioren CD&V Gent - Infosessie over erfrecht en successieplanning
  • Zaterdag 14 maart 2020 - Sectie Ekkergem, Rooigem, Brugse Poort en Bloemekenswijk - Gentse Tsjeven Quiz
  • Zondag 22 maart 2020 - V&M Gent - Lentewandeling en boottocht Van Eyck