| STAD GENT ZET IN OP GROENE BEGRAAFPLAATSEN |
Het Gentse stadsbestuur maakt al enige tijd de bewuste keuze om van de Gentse begraafplaatsen begraafparken te maken. Plekken die in de eerste plaats een rustplaats zullen zijn voor de overledenen, maar ook groene rustpunten kunnen worden voor de nabestaanden en alle inwoners van de stad. |
Net zoals in vele Gentse tuinen, groeit ook het groen op de Gentse begraafplaatsen weeldig door het warme en vochtige weer van de afgelopen weken. De maanden juni en juli zijn dan ook steeds een piekperiode wat groei en bloei en dus ook onderhoud betreft. Kruiden kunnen dan sneller pluizen vormen na de bloei, wat een slordig beeld geeft. De begraafplaatsen krijgen dan ook prioriteit op andere groenzones. |
Het nieuwe beleid van de Stad werpt zijn vruchten af. De laatste jaren zorgen onder andere biggenkruid, madeliefjes en klaprozen voor een kleurrijker beeld, en door deze planten te laten bloeien en in zaad te laten komen, vormen ze een rijke voedselbron voor vogels, wilde bijen en allerlei andere kleine beestjes. Zo vormen de begraafplaatsen bijzondere natuurgebieden in de stad.
"Onze begraafplaatsen zijn plekken van sereniteit, herinnering en symboliek. Maar ook plekken waar het tijdens warme zomerdagen koeler is en waar je rust kan vinden in onze stad. Daarom maken we de omslag van klassieke begraafplaatsen naar begraafparken. De medewerkers van de Groendienst doen hun uiterste best om onze begraafplaatsen mooi te onderhouden ondanks vaak heel wisselende weersomstandigheden", aldus Mieke Van Hecke, schepen van Burgerzaken. |
| LEZ: OOK VOOR BUITENLANDSE CHAUFFEURS |
Voor bepaalde overtredingen op Gents grondgebied (o.a. overtredingen op de knips en het autovrije gebied in Gent) was de uitwisseling van gegevens van houders van buitenlandse nummerplaten een tijd lang niet geregeld. |
Voor de Lage Emissie Zone (LEZ) moeten ook voertuigen met buitenlandse nummerplaat voldoen aan de toelatingsvoorwaarden en zich eerst registreren. Bij het niet navolgen van deze regel zou de uitwisseling van gegevens van houders van buitenlandse nummerplaten een probleem kunnen zijn, gelet op het feit dat deze overtredingen niet tot het lijstje van de Europese richtlijn van 2015 behoren en nagenoeg uitsluitend digitaal worden vastgesteld. |
Daarom vroeg Stijn De Roo, fractieleider voor CD&V in de Gentse gemeenteraad, of de Stad al maatregelen nam voor de gegevensuitwisseling bij inbreuken. “Het kan niet dat buitenlandse bestuurders de dans ontspringen, terwijl iedereen die hier geregistreerd is, wel een boete kan krijgen”. |
Bevoegd schepen Tine Heyse antwoordt dat buitenlandse chauffeurs uiteraard ook aan de voorwaarden van de LEZ moeten voldoen. Een goede handhaving is daarbij cruciaal. Er zijn internationale akkoorden om buitenlandse chauffeurs te beboeten. Voor landen waarmee geen internationaal akkoord gesloten werd, zijn er samenwerkingsakkoorden met deurwaarders. En uiteraard is ook altijd een politionele actie op het terrein zelf ook mogelijk. |
|